Add-On : Subtitle untuk Movie


Seperti tajuk. Kita nak add subtitle. Jadi kita kena ada Add-On dulu. Saya suka guna Subscene sebab source ini boleh dipercayai dan ramai contributer kat sini. Budak Melayu ramai contribute kat sini. Contributor yang saya suka Apiq Ader sebab bahasa dia guna ni tak rasa pelik bila kita baca. Macam tengok terjemahan kat tv. Dia pun ada taste sikit. Asal movie yang quality HD ke atas je dia translate. Kurang-kurang boleh jadi guide untuk kita pilih-pilih cerita apa yang best nak tonton. Sebab nanti saya akan ajarkan install Add-On : Genesis. Add-on paling best bagi saya. Okey, proceed klik pada Add-On.

Pergi balik ke movie kita tadi. Then try download Subtitle.


Adoii, awat keluar English je ni? Sebabnya satu step kita skip. Iaitu, setting default Bahasa untuk subtitle. Kita kena pergi kat sistem untuk set bahasa apa yang kita nak untuk subtitle.
So pergi ke System > Klik Video

Klik pada subtitle. Then pilih Languages to download subtitles for. Kan keluar English saja. So klik situ untuk tambah bahasa yang lain.

Saya kekalkan English. Atleast kalau takdak orang rajin-rajin untuk buat subtitle untuk bahasa Melayu or Indonesia (saya pilih indonesia sebab diorang ni memang rajin. Cerita lama-lama banyak di subtitlekan walaupun ada sesetengah kita agak konfius ayat digunakan. Tapi masih boleh belajar. Lagi pun kebnyakkan budak Melayu terjemah ambil dari source Indon. Cuba check tengok movie korang kalau dia declare Malay tapi keluar skrip ini.
Aku sudah sekarat, Aku sudah sekarat
Apajadah sekarat ni. Ingatkan besi ke? Rupanya I'm Dying. Kan ke patutnya aku dah nak mati, separuh nyawa. Hish2. Kan ke kantoi ko cilok Indon punya.

 Tada.. semua dah keluar. So, pilihlah mana-mana yang berkenan. Tak semua akan sync (selari dengan timing suara) tapi boleh adjust nanti. Just test-test mana-mana yang cun. Kalau dah cun. Layan je terus. 
Kalau kita check ke folder kita tu. Dia akan download terus ke dalam folder movie kita. Sebab tu kita create folder siap-siap untuk setiap movie. Kalau kita dump dalam satu folder. Nanti serabut pulak kita nak delete movie-movie yang tak berapa nak best. 

Movie yang kita nak stream pun sama juga. Kita boleh gunakan panduan ni. Ini adalah asas. Nanti kita belajar cara download Add-On yang lain. Download subtitle adalah perkara asas. Subtitle yang di download untuk movie yang distream akan masuk ke temporary file.

Comments

  1. Saya menggunakan TVMC. nak tanya mengapa pilihan bahasa malay dan indo tiada dlm list utk languange subtitle yg ingin didownload. mohon bantuan tuan. TQ

    ReplyDelete
  2. Tuan perlu pergi ke Setting > Video > Subtitles >

    Pilih Languages to download subtitles for >

    Kat situ tuan pilih je language apa yang nak. Nanti dia akan auto keluar masa load movie.. bahasa yang dipilih tadi akan tersenarai.

    ReplyDelete

Post a Comment